Lærekandidat

Grunnkompetanse

En lærekandidat inngår en opplæringskontrakt og får opplæring i en bedrift på sine utvalgte mål hentet fra yrkesfagplanen. Lærekandidaten får mulighet til å ta videregående opplæring i bedrift der målet ikke er hele fagplanen, men deler av den. Dette gir grunnkompetanse og det oppnås et kompetansebrev som sluttkompetanse.

Individuell tilpasning

Det er individuelt hvor mange kompetansemål hver lærekandidat skal ha opplæring i. Dette avtales i et samarbeid mellom lærekandidat, bedrift og opplæringskontor slik at læreplanen blir individuelt tilpasset. Planen utarbeides ut ifra en realistisk vurdering av lærekandidatens muligheter og begrensninger, og planen kan endres underveis i opplæringen.

Ungdomsrett

For å bli lærekandidat hos OK Kompetanse må man ha ungdomsrett i videregående opplæring, det vil si rett på tre års heltidsopplæring på videregående skole (denne retten gjelder frem til og med man er 24 år). I tillegg må det være planlagt at grunnkompetanse er opplæringsmålet. Er du usikker på om du innfrir kriteriene for å bli lærekandidat hos oss? Kontakt oss gjerne for nærmere vurdering.


Agder Fylkeskommune

Det er Agder fylkeskommune som definerer hvem som tilhører målgruppen. Fylkeskommunen tar utgangspunkt i de som har fulgt modell for grunnkompetanseløp, og der det er mulig å se for seg en fast forankring i arbeidslivet etter fullført videregående opplæring.

Spesialundervisning

De fleste lærekandidater hos OK Kompetanse har gått to år på videregående skole før de fullfører sin videregående opplæring ved å være lærekandidat i to år. Ungdommene har i de fleste tilfeller definerte behov gjennom en sakkyndig vurdering fra PPT (Pedagogisk-psykologisk tjeneste), og hadde rett til spesialundervisning da de var elever.

Kompetanseprøve

Når to år med opplæring i bedrift er over avsluttes løpet med en kompetanseprøve i bedriften hvor lærekandidaten jobber. Prøven er tilrettelagt etter lærekandidatens forutsetninger, og tilpasses etter lærekandidatens kunnskaper og arbeidsoppgaver. Det er prøvenemnda i det enkelte faget som bedømmer kompetanseprøven.